U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Emoties – lastig of noodzakelijk?

Gepost 2017/07/01

Als een kind boos wordt, willen we de boosheid temperen.
Als een kind verdrietig is, willen we hem of haar troosten.
Als een kind (over)enthousiast is, willen we dit afremmen.
Als een kind teleurgesteld is, willen we hem of haar weer vrolijk maken.

En toch is het goed om de emoties er te laten zijn. Emoties hebben een doel en dienen als verwerking van situaties.
Het is daarom goed om je gevoel te kunnen uiten, om verdrietig te kunnen zijn of je even boos te voelen.

Als we onze kinderen gaan troosten en sussen (“zo erg is het niet”, “stop maar met huilen”), dan leren we hen juist om deze gevoelens weg te stoppen. En weggestopte emoties kunnen op een later moment voor verschillende ongemakken zorgen, zoals buikpijn, hoofdpijn, slaapproblemen, onzekerheid, etc.
Leer je kind emoties te herkennen en ermee om te gaan. En laat de emoties er vooral zijn.

-   Benoem de gevoelens die je ziet bij je kind:
“ik zie dat je boos bent”, “ik zie dat je verdrietig bent”, …
-   Laat je kind voelen dat je hem of haar begrijpt;
“ik begrijp dat je teleurgesteld bent”, “het is logisch dat je boos wordt”, …
  Laat de gevoelens van je kind toe, laat de emoties er zijn; laat boosheid toe, en laat je kind huilen als het verdrietig is, …
Bij boosheid is het wel goed om grenzen aan te geven, laat je kind desnoods op een kussen slaan als hij erg boos wordt.

Daarna pas kun je samen met je kind gaan bespreken en kijken naar mogelijkheden en/of oplossingen.
Pas als de emoties hun ruimte hebben gehad, komt er ruimte bij het kind om weer te luisteren en te relativeren.

                            “Feelings are just visitors, let them come and go.”