U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Specialisaties

Door de combinatie van mijn kennis en ervaring als kindercoach en als logopedist, merk ik dat ik kinderen en hun ouders vanuit een bredere kader kan begeleiden. Dit zie ik als een meerwaarde in de ondersteuning, waarbij ik meer naar het kind en het systeem (de omgeving) als geheel kan kijken in plaats van alleen naar de hulpvraag.

Door mijn werkervaring als kindercoach, durf ik nu te zeggen dat mijn specialisaties als kindercoach liggen op het gebied van:
hooggevoeligheid, beelddenken, faalangst en rouwverwerking.
En vanuit mijn werk als (preverbaal) logopedist kan ik deze specialisaties aanvullen met:

communicatieve problemen en eet- en drink-problematiek bij kinderen.


Hooggevoeligheid - hoogsensitiviteit

Hooggevoelige (hoogsensitieve) kinderen voelen zich anders, doordat zij informatie intenser ervaren en op een dieper niveau verwerken. Kinderen die hooggevoelig zijn hebben een talent om details te zien, schoonheid te zien en hebben een ijzersterke intuïtie. Dit kan echter resulteren in o.a.:

  • overprikkeling (door een grotere hoeveelheid informatie die binnenkomt),
  • het oppakken van non-verbale informatie (het ‘tussen de regels doorlezen’),
  • jezelf wegcijferen (de ander willen helpen, omdat je de ander sterk aanvoelt),
  • onzekerheid en minder zelfvertrouwen

Door mijn eigen ervaringen met hooggevoeligheid binnen ons gezin heb ik mij de afgelopen jaren hierin flink verdiept en heb ik er veel over geleerd; wat is hooggevoeligheid, waar kun je rekening mee houden, wat zijn valkuilen, hoe kun je jezelf en je omgeving hierop aanpassen.
Ik merk dat ik mij door deze jarenlange ervaring en mijn inlevingsvermogen goed kan aansluiten bij hooggevoelige kinderen en ook hun ouders hierin goed kan ondersteunen en begeleiden.
Het belangrijkste hierbij vind ik: het volgen en aanpassen aan het kind. Goed observeren wat gebeurt er, waarom reageert een kind zoals hij/zij reageert en wat heeft hij/zij hierin nodig?

Hooggevoelige kinderen zijn meestal niet de enige binnen het gezin met deze bijzondere eigenschap. Vaak is ook (één van de) ouders hoogsensitief. Ouders herkennen zichzelf in hun kind en herkennen vervolgens de signalen van hooggevoeligheid ook bij zichzelf. Soms is dit voor ouders een nieuwe ontdekking. Veel dingen vallen voor hen op hun plek als ze zich gaan verdiepen in hooggevoeligheid. Dit brengt herkenning, maar ook vragen en er ontstaat een 'zoektocht' hoe hiermee om te gaan.

Steeds vaker merk ik dat het ook voor ouders prettig is dat ik ook hen hierbij kan begeleiden en ondersteunen vanuit mijn eigen ervaringen met hooggevoeligheid. Mooie, waardevolle sessies, waarbij ik zowel kinderen als hun ouders kan en mag ondersteunen in het leren omgaan met hun hoogsensitiviteit.

            (lees meer over hooggevoeligheid over hooggevoeligheid en boosheid) of over hoogsensitieve ouders)
                                  

Beelddenken

De meerderheid van de mensen zijn ‘taaldenkers’ en denken in woorden. Dat is waarom onze maatschappij en het onderwijs vooral zijn gericht op taaldenken.
Beelddenkers denken in beelden en hebben dus een andere manier van denken en informatie verwerken. En dus een andere manier van leren en zich lesstof eigen maken. Het ervaren van dit verschil kan een kind onzeker maken en zich anders doen voelen.
Vanuit mijn logopedische achtergrond ben ik gewend om voor kinderen veel te visualiseren, omdat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis ook veel baat hebben bij een andere uitleg dan de talige uitleg, dus bijvoorbeeld door middel van plaatjes, gebaren, picto’s of voorwerpen.
Ook voor beelddenkers is visualiseren een belangrijk hulpmiddel, omdat zij in beelden denken en dit beter kunnen verwerken dan de talige informatie.

            (lees meer over beelddenken)

 

Faalangst

Kinderen met faalangst willen graag goed presteren en zijn bang om dingen fout te doen. Ze hebben vaak negatieve gedachten over zichzelf, denken dat ze het niet kunnen of niet aardig gevonden worden. Door deze negatieve gedachten komen ze in een neerwaartse spiraal. Ze raken meer gericht op het negatieve en bouwen steeds meer spanning op. Ze denken dat ze de enige zijn die zo denken en dit ervaren en voelen zich hierin erg alleen, eenzaam en anders.

Faalangst, hooggevoeligheid en beelddenken zijn nauw met elkaar verbonden.
Zo zie je dat hooggevoelige kinderen beelddenkers kunnen zijn en/of faalangst kunnen ontwikkelen, doordat ze zich anders voelen dan anderen. Ook bij beelddenkers kan faalangst ontstaan, doordat zij zich moeilijker kunnen aansluiten bij het talige schoolsysteem.

            (lees meer over faalangst)


Rouwverwerking

Kinderen die geconfronteerd worden met het overlijden van een vader, moeder, broertje of zusje maken een moeilijke tijd door. Ze voelen pijn en verdriet, missen iemand heel erg, hun leven staat op zijn kop en gaat tegelijkertijd ‘gewoon’ verder. Als ouder heb je te maken met ‘dubbel verdriet’; je eigen verdriet en het zien van het verdriet van je kind.
Kinderen willen hun ouder niet ‘belasten’ met hun eigen verdriet en zij kunnen het lastig vinden om hun gevoelens een plek te geven. Voor kinderen kan het prettig zijn hun verdriet met iemand anders te delen.

Door mijn eigen ervaringen met het verlies van een dierbare persoon binnen het gezin, kan ik als kindercoach kinderen goed ondersteunen bij het omgaan met hun verdriet. Ze kunnen bij mij hun verhaal kwijt, verdrietig zijn, creatief bezig zijn om het gemis een plekje te kunnen geven in hun leven of gewoon even ‘in een andere omgeving’ te zijn en naar zichzelf te kunnen kijken.

            (lees meer over rouwverwerking)


Tot slot


Ik gun kinderen om hun eigen krachten en talenten weer te kunnen ontdekken. Dat ze deze talenten in kunnen zetten in hun dagelijkse leven en zich kunnen ontwikkelen tot een krachtig en sterk persoon.
Net zoals de ontwikkeling van de rups naar een mooie sierlijke vlinder.

           (lees verder)